Vanliga frågor & svar

Här har vi samlat svaren till de vanligaste frågorna om Fraktjakt.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Tveka inte på att Kontakta oss, så hjälper vi er direkt oavsett hur stor eller liten frågan är!

Tjänster

Varför använda Fraktjakts tjänster?

  • Spara pengar med Fraktjakt
  • Spara tid med Fraktjakt
  • Få en samlad överblick på alla dina transporter

Kostar det någonting att använda Fraktjakt?

Nej! Du kan söka frakttjänster utan kostnad. Du kan registrera ett användarkonto utan kostnad. Det tillkommer ingen avgift förutom de faktiska fraktköpen. Lyckligtvis får du en bra rabatt! (se ovan)

Om du sedan vill växa, så erbjuder Fraktjakt olika tilläggstjänster för ännu egna fraktavtal och lägre fraktpriser, men dessa är frivilliga och krävs inte för att använda Fraktjakt.

Se mer detaljerad genomgång av våra Priser.

Finns det fördelar med att registrera ett användarkonto?

Ja. Genom att registrera dig som användare på Fraktjakt så kan du snabbare köpa dina paketfrakter genom Fraktjakt, med sparade adresser och frakterna samlade i en orderlista med sparade spårningsuppgifter.

Betalning

Vilka betalningssätt finns på Fraktjakt?

  • Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea eller Swedbank. Du kopplas vidare till din internetbank, loggar in som vanligt och utför betalningen omgående.
  • Kortbetalning med Visa eller MasterCard i samarbete med Payer Financial Services AB. När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos Payer Financial Services AB, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen direkt.
  • Masterpass via Payer betalningsväxel.
  • Swish, privatpersoner kan använda Swish som betalningssätt.
  • Faktura med 15 dagar (30 dagar med Fraktjakt+) som betalningsvillkor. Vi tar en fakturaavgift beroende på leveranssätt. Faktura per post kostar 20 kr.
  • Månadsfaktura, kontakta vår kundtjänst.

Frakt

Är Fraktjakt ett fraktbolag?

Nej, vi hjälper dig att hitta ett lämpligt fraktbolag. Vi förmedlar frakttjänster, men fraktar inget själva.

Vad är en leveransadress?

En leveransadress är mottagarens gatuadress dit chauffören kan leverera paket och få en kvittens. Boxadress är ingen giltlig leveransadress, den medför tilläggsavgifter.

Kan jag söka frakter från utlandet till Sverige (import)?

Ja, du kan skicka både från och till Sverige med Fraktjakt.

Kan jag som företag avboka min hämtning och lämna in själv?

Ja, du kan avboka din hämtning.

Använd knappen   Skjut upp eller lämna in själv för de frakter som stödjer egen inlämning.

  • För DHL:s företagstjänster gäller endast inlämning i deras terminaler.
  • Tjänsten Schenker Ombud kan lämnas in hos ett Schenker ombud.

Se detaljerna under din bokning i Fraktjakt för mer information.

Varför misslyckas min bokning av FedEx-köp?

FedEx kan endast ta emot bokningar om hämtning samma dag eller senast dagen efter.
Därför ska betalningen ske tidigast dagen före önskad hämtning.

Vilka villkor gäller för paketering av mitt fraktgods?

Det är ditt ansvar som avsändare att varan är rätt inslagen och inte skadas under transporten och heller inte skadar andra paket. Se våra tips om hur du packar säkert när det gäller t ex någon flytande, skör eller vass vara.

Om varan helt saknar emballage eller emballaget bedöms otillräckligt av transportören kan du komma att tilläggsdebiteras.

Viktigt – Flytande innehåll Om varans innehåll är flytande måste behållaren vara omsorgsfullt omsluten av lämpligt absorberande material. Vid läckage blir avsändaren ersättningsskyldig om intilliggande paket skadas. Är du osäker om ditt emballage är lämpligt för din vara ska du Kontakta Kundtjänst.

Lär dig packa rätt med vår guide Att tänka på när du paketerar ditt paket

Du kan också se Postens instruktionsfilm med tips och råd om hur du packar paket och pall för att undvika skador på produkter under transport.

Eller vår film där Kengo Hirayama demonstrerar hur man säkrast paketerar porslin.

Tulldeklarationer

Vad är Handelsfaktura / Commercial Invoice?

Om handelsfakturor

Handelsfaktura eller Commercial Invoice är en viktig del av klareringsprocessen där tullmyndigheter klassificerar gods så att tullavgifter och skatter kan bedömas korrekt. Alla försändelse till länder utanför den Europeiska unionen (EU) kräver en handelsfaktura. Ingen handelsfaktura krävs för varor som skickas inom EU, undantaget Cypern, Grekland och Malta, samt områden utanför EUs punktskatteområden som Åland och Kanarieöarna.
Korrekt och fullständig information på en handelsfaktura är mycket viktigt för att få en snabb tullhantering.
De flesta fraktbolag kräver en handelsfaktura med tre kopior, alla individuellt signerad. De rekommenderar även att du lägga en extra kopia i paketet.
Signeringen behöver inte vara i orginal. Om du inte är den som själv skall skriva under handelsfakturan, går det bra att kopiera och faxa orginalhandlingarna.

Om du väljer att skapa en egen blankett finns här instruktioner om hur du ska fylla i en handelsfaktura.

Om du av någon anledning inte kan använda vår ifyllda blankett, kan du ladda ner en tom blankett.
Var medveten om att vissa länder ibland inte godkänner handskriva handelsfakturor.
Om inte dokumentet är korrekt kan frakten stoppas av mottagande tull. Fraktjakt kommer då att fakturera för de merkostnader som kan uppstå.
Hur fungerar varukoder?

Innehållet i utrikestransporter kan förtydligas med så kallade 'varukoder'. Varukoder kan också kallas Tariff Code och tulltaxeringsnummer. Det är internationellt antagna koder för varje slags vara som finns. Om du väljer att ange varukoder för innehållet i frakten, kommer förtullningen att gå snabbare och lättare.
Ju längre (detaljerad) varukod som skrivs, desto mer specificerad blir varan i paketet och kan snabbare förtullas.

Vad är ett varuslag?

Ett varuslag är en artikel typ. Om ditt fraktförsändelse innehåller till exempel 5 par skor, då är "skor" ett lämpligt varuslagsnamn att ange. Beskrivningen av varuslaget "skor" kan då exempelvis vara "5 par tennisskor".

Tänk på att...
• Förtullningen kräver en noggrann beskrivning av varan (minst 15 tecken).
• Försök vara så tydlig som möjligt, eftersom det underlättar tullens arbete och därmed snabbar upp din befodran.
• Om du vill kan du också ange varukod. Det kommer då att snabba upp tullhanteringen.
• Vikten och värdet på varje enhet av varan måste anges i förtullning.
• Den totala vikten för alla varuslag måste vara samma som totala vikten för alla paketen.
• Minst ett varuslag måste anges.
• Använd ett språk som förstås i mottagarlandet. (Det är tullen i det landet som måste kunna läsa din text).

Måste jag ange värdet av försändelsen för en gåva?

Vid utrikestransport måste värdet alltid anges.
Välj Proforma Invoice om det är en gåva eller varuprov du skickar. För annan export använd Commercial Invoice.

Fraktpriser

Är frakten billigare hos Fraktjakt?

Vi erbjuder prisvärda frakter, inrikes som utrikes, där du redan från start kan ta del av våra färdigförhandlade fraktavtal med storkundsrabatt. Vill du sedan sänka kostnaden ytterligare så erbjuder vi ännu mer fördelaktiga fraktpriser genom vår premiumtjänst Fraktjakt+.

Har du redan fördelaktiga fraktavtal är det även möjligt att använda egna fraktavtal med Fraktjakts transportadministrativa system.

Visas fraktpriser med eller utan moms?

Söker du som privatperson finns momsen med i priset, men söker du som företag visas priset utan moms. Det finns alltid en text ovan eller under priserna som berättar om priserna inkluderar moms eller ej.

Beräknas fraktpriset på vikt eller mått och volym?

Priset beräknas både på volym och vikt, men det kan också tillkomma bränslekostnad för leveranssträcka, upphämtningstillägg, storstadstillägg och en mängd andra avgifter där varje fraktbolag har olika uträkningsmetoder.

I motsats till andra sajter så visar Fraktjakt alltid priserna "all-inclusive", med alla obligatoriska tilläggsavgifter, för att den faktiska fraktkostnaden skall bli så transparent som möjligt för dig som fraktköpare. Men beroende på om ni tex missar en upphämtningstid, godset bedöms vara för dåligt emballerat, etiketter saknas, mått och vikt inte stämmer eller mottagaren inte tar emot försändelsen, kan det tillkomma tilläggsavgifter i efterhand som vi inte kan förutse. Läs gärna på om tilläggsavgifter i villkoren för varje frakttjänst eller ta kontakt med vår kundtjänst om ni har frågor.

Utskrifter

Vilka utskriftsformat stödjer Fraktjakt?

Fraktjakt stödjer följande utskriftsformat

  • A4-papper

    Utskrift på vanliga A4-papper.

    Paper_format_ste Printer_a4

  • Etiketter 104 x 268 mm på A4

    STE-transportetiketter i format 104 x 268 mm med kvittodel på A4 för utskrift på vanlig A4-skrivare.

    Paper_format_ste Printer_a4

  • Etiketter 105 x 251 mm

    Etiketter i format 105 x 251 mm för dedikerad etikettskrivare.

    Paper_format_ste Printer_a4

  • Etiketter 105 x 220 mm

    Etiketter i format 105 x 220 mm för dedikerad etikettskrivare.

    Paper_format_ste Printer_a4

Hur ställer jag in utskrift för etikettskrivare (Zebraskrivare)?

Om ni upplever problem med storleken på utskrifterna så behöver ni ange dessa manuellt i era skrivarinställningar. (Se bild)

Copyright © 2007 – 2018 Fraktjakt AB.  All rights reserved.